|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felkészítő:
SOFTEAM projekt 9001 Kft.
9022 Győr, Liszt F. u 38. Telefon: +3696/526-930 Mobil: +3620/9245-231 Témafelelős: Antal György minőségirányítási auditor Mobil +3620/9387475 Kitűzött célok:
Az ISO 9001:2000 megvalósításának feltételei:
Az
ISO 9001:2000 megvalósításának eszközei:
Az ISO 9001:2000 megvalósításának módszere:
Minőségirányítási rendszer megvalósítása:
A fázisok magyarázataA vállalkozások számára nem érdektelen, hogy előre tájékozódjanak a minőségirányítás rendszer bevezetésének legfontosabb szakaszairól. 1. Állapotfelmérés A helyzetfeltárás során a tanácsadó megismeri az adott vállalkozás tevékenységét. A felmérés módja kikérdezés és elbeszélgetés. Kérdőív kitöltése a meglévő minőségirányítás működtetéséről ill. minőségdokumentációról, valamint tájékozódás a meglévő munkautasítások, szabályzatok, szabványok, leírások létezéséről. A több telephellyel rendelkező cégek telephelyeinek megtekintése következik. A helyzetfelmérés lefolytatása után a tanácsadónak tisztában kell lennie a cégnél zajló folyamatokkal és részben a problémákkal. 2. Oktatás Ez alatt többszintű oktatást kell érteni. Ennek során a felső vezetés és a minőségmenedzsment megismerkedik a minőségbiztosítás alapfogalmaival, céljaival és azzal, hogy annak bevezetése milyen feladatokat ró a cégvezetésre. Ezt az oktatást célszerű az eljárás minél korábbi fázisában megrendezni. Nagyobb vállalkozások esetén lehetséges az oktatást kihelyezve tartani. A későbbi tanusítást végző cég egynapos ( sőt 2-3 órás) eligazító oktatást is vállal. A később megtartott tréningek segítséget adnak a minőségbiztosítás bevezetésénél. Mindkét esetben bemutatásra kerül a szabvány, annak ajánlásai, alkalmazásuk a szolgáltatás területén. Az oktatás során készséget kell elsajátítani a vevőközpontú gondolkodásra, a folyamatos javítás módszereinek alkalmazására és a szabályozási képességre. 3. Az eljárási utasítások összeállítása A minőségi elemeknek megfelelően eljárási utasításokat kell kidolgozni mint a menedzsment mint a cégen belűli kisebb egységek számára. Ezen utasítások tartalmazzák a tevékenységek rövid leírását, a minőségbiztosítási szempontokat és a minőségi bizonylatok kezelését. Az eljárási utasításokhoz kapcsolódó munkautasítások. ellenőrzési utasítások, technológiai leírások, adatlapok, mellékletek, szabványlisták és egyéb szükséges okmányok összeállítása, rendszerezése a minőségi munka elvégezhetőségének, megkövetelhetőségének az alapja. Ezen dokumentumok kapcsolódása a minőségi dokumentációhoz jelenti a minőségbiztosítás bevezetésének a lehetőségét. 4. A minőségi kézikönyv összeállítása A minőségi kézikönyv a vállalkozás cégvezetése által kidolgozott és jóváhagyott üzleti filozófia figyelembevételével készített alapdokumentum. Magában foglalja a vállalkozás szervezeti felépítését, működési rendjét, az egyes munkafolyamatok leírását, az ellenőrzés rendszerét, stb. általában minden olyan - a vállalkozás sajátosságainak megfelelő - szabályozást rögzít egységes rendszerbe foglalva, amely a minőségi szintnek megfelelő munkavégzéshez szükséges. Meghatározza a minőségügyi megbízott feladat- és hatáskörét. A kézikönyv elkészítését a tanácsadó cég megbízás alapján vállalja. A cégvezetésnek és az időközben kinevezett minőségi megbízottnak a kézikönyv konkrét utasításokat tartalmazó részének kidolgozásában aktívan részt kell vennie. Ennek során az egyes fejezetek tartalmát jóvá kell hagyni. 5. Az eljárási utasítások bevezetése, működtetése A kézikönyv és a csatlakozó utasítások elkészülte után az ügyvezetés elrendeli a minőségbiztosítás bevezetését. A bevezetés korai szakaszában oktatásra kerül sor, melynek során a minőség fogalmát tudatosítják a csoporton belül, vázlatosan ismertetik az ISO szabvány dokumentációs rendszerét, a minőségügyi kézikönyvet, valamint felkészítik a résztvevőket, hogy képesek legyenek a működési folyamatok meghatározására, leírására. Nagyon fontos, hogy a résztvevők kellően motiváltak legyenek a minőség iránti teljes elkötelezettségre. Ezt követi a bevezetésnek egy intenzív önálló szakasza, amelyben a tanácsadók személyes kapcsolatban állnak a résztvevőkkel (vállalkozásokkal), ugyanakkor azonban csoportos foglalkozásokra is sor kerül. A bevezetés sikere elsősorban a felső vezetés hozzáállásától, elkötelezettségétől függ. A vezetés szerepe a teamek munkájának segítése, hogy a teameket a hatásos bevezetésre ösztönözze, segítse a kommunikációt a különböző szervezeti egységek között.
6. Előauditálás A belső auditor képzésre, majd a hivatalos tanúsítást megelőzően a tanácsadó javaslatot tesz. A programot egy végső csoportmegbeszélés zárja, amelyen kiértékelik az előauditálás eredményeit.. 7. Tanusító auditálás Kezdettől fogva hangsúlyozni kell, hogy a minőségbiztosítási rendszer bevezetése és az erről készülő tanúsítvány nem feltétlenül egymást követő tevékenységek.. Amennyiben a vállalkozás igényli a Tanúsítványt (Certifikat), akkor egy általa kiválasztott független intézettel kell elvégeztetni. Az intézet delegálja az auditorokat, akik egy többnapos vizsgálat során megállapítják a vállalkozás alkalmasságát a tanúsításra. A tanusító auditorok először az érvényes minőségi dokumentumokat (esetleg további, érvényes dokumentumokat) vizsgálják felül, hogy azok megfelelnek-e a megállapodást képező szabványoknak követelményeinek. A minőségi dokumentumok megfelelő minősítése után a minőségbiztosítás működtetését vizsgálják meg. A vizsgálati jegyzőkönyvben szereplő hiányosságoknak a hibajavító tevékenység alapján történő kijavítása után befejező auditra kerül sor. 8. Tanusítás átadás Megfelelő tanusító jegyzőkönyv esetén a tanusító cég javaslatával felterjesztik a vizsgált céget a tanusítványt kiadó bizottsághoz. A bizottság megvizsgálja a felterjesztést és kedvező esetben kiadja a tanusítványt. Garanciák Megvalósítási garancia: Referenciák:
|